söndag 19 mars 2017

KEPSCUP MED AHA-UPPLEVELSE

Så blev det dax att för första gången denna säsong sätta på nummerlapp och se lite vad man går för. Det var kepscup premiär i Täby vid Löttingekullen. En riktig tuff bana i både kupering och underlag. Mycket utslagsgivande bana. Banan var torr och i fint skick så riktig skoj blev det.
Jag var faktiskt lite nervös innan start då jag inte kört så bra på denna bana i 2 år på rad + att jag nu hade en fullgungscykel.
Det var massor av cyklister på plats så nästan lika stora starfält som på en cuptävling. Jätteskoj!!!
På kepsen kör jag i seniorklassen då rejsen är bara ca timmen lång och för att få riktig bra sparring samt att då stå långt fram i starten då det är så många som startar samtidigt.
Just starten är ofta lite av min akilleshäl då jag oftast är lite slow starter.
Fick inte till starten opptimalt denna gång heller utan några vingliga junisar var rappare och vips tappa man några onödiga placeringar och fick köa lite i början. Tog två varv innan man kunde köra för fullt. Jag körde ok uppför och märkte att fullgungaren hjälpte till bra med fäste där det var uppför och trixigt. Där det var slätt så körde jag med låst fjädring.

Men framförallt så fick jag en aha-upplevelse om att man kunde köra bra mycket snabbare utför i stöket. Nu gasa man på i partier där man förut stått och bara tagit sig ned. Nu kunde man gå till attack även utför. Så jäkla skojigt var det. Som att vara tillbaka på enduro motorcykeln.

Kände även skillnad där det var flackare av hur man bara kunde sitta ned och cykeln gick mjukt över rötter och ojämnheter och styrde dit man ville. Med en hardtail krävs mer rörligt arbete av en själv för att uppnå samma fart och ändå lättare att fastna till på någon rot och tappa fart.

Så som sagt en riktig "aha" om varför man kör fullgung fick jag idag.
Banan jag har hemma är alldelles för slät och fin för att en fullgung ska få visa sina fördelar. Så hemma är nog en hardtail snabbaste allternativiet.

På dagens tävling så körde jag upp mig till 3e plats på varv 3 av 5 och sedan var det lite av ett ingemansland där. Jesper Jeppman Andersson (1a)och den snabba norrläningen Henrik Enberg (2a)var i en klass för sig idag.

Nästa lördag är det dax igen med keps i Södertälje. Så bara träna på tills dess☺️